fredag 6 maj 2011

Moralhysteri

När jag var gravid så gjorde jag allt enligt boken. Jag drack inte, rökte inte, åt inte insjöfisk eller mögelost.
Jag tror inte att jag skiljer mig från dom flesta mammor i mitt hanterande kring graviditet. Såhär i efterhand har jag förstått att mycket är påhitt och överdrift men som dom flesta mammor vill man inte riskera något.
 Jag saknade utgång eller framförallt att kunna ta en öl på krogen med kompisar.
Så jag läste på hur det var när jag väl hade fött mitt barn. Vad var rekommenderat? Vad var myt? Vad var tillåtet och vad var sanning? Hur mycket skulle jag vara tvungen att anpassa mig i mitt nya liv som mamma.
På den tiden 2.5 år sedan så var livsmedelsverkets rekommendationer att inte dricka alkohol alls när du ammade. Jag fick reda på att detta var en myt.
Jag läste i flera artiklar och rapporter: När mamman dricker alkohol så kommer det inte ut i bröstmjölken i den utsträckningen så att det är skadligt för barnet. Jag fick till och med reda på att du kan i princip supa dig redlös utan att det kommer skada ditt barn genom mjölken.
 HEJ HEJ HEJ hold your horces! Jag menar såklart inte att du kan supa dig redlös och ha hand om småbarn utan att det är skadligt. Nej fylla och småbarn det går inte ihop, absolut inte och detta gäller ju givetvis om du är mamma, pappa eller någon annan som har hand om barn.
Men ohälsosamt via mjölken är det inte.
Under min graviditet så ändrades rekommendationerna till att det är okej att dricka en till två glas vin i veckan.
Vilket är konstigt eftersom att det inte är skadligt att dricka mer. Men jag antar att dom inte vågar ändra till det rätta för det skulle bli ramaskri.
Då undrade såklart många varför dom ändrat det nu och inte tidigare? Dessutom var det många barnmorskor och sjuksköterskor som blev oerhört upprörda över denna ändring.
Argumentet som cirkulerade var att du inte ska dricka alkohol alls när du har barn.
Okej fine! Det kan man tycka. Men varför då lägga det på amning? Ska alla ammande mammor ta smällen för att alkohol och barn inte går ihop? Pappan då? Ska han få supa som han alltid gjort medan mamman (som dessutom i dom flesta hem redan tar mest ansvar) få hålla sig helt hemma från krogen och alkoholen? Då haglade det ena argumentet dummare än det andra, kvinnor tål inte lika mycket sprit (myt) ammning gör dig tröttare och lullig (myt) har du varit borta från alkohol i nio månader så kan du inte veta vad du tål....Så om jag hade supit under graviditeten hade det varit okej?

Det var enkelt att lägga ansvaret biologiskt. Då kan du inte argumentera mot det. Är det farligt för barnet via mjölken så ska du inte dricka om du ammar.
Nu är det inte det, och därför blir diskussionen sjukt mycket mer komplicerad.
Det är en viktig diskussion som vi måste ta i beaktning utan att skylla på det biologiska.
Det finns dock folk som fortfarande anser sig kunna köra med det argumentet.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/ammande-mor-vagrades-ett-glas-vin--moralpanik 

2 kommentarer:

  1. ör mig är alkohol en ganska kraftig drog så jag själv skulle aldrig inta alkohol under graviditet eller amning. Inte heller när jag är med mina små.
    Jag litar inte på de som ska hålla på och rekomendera hit och dit, för dom ändrar hela tiden.
    Så jag använder mitt sunda förnuft till det mesta, och det fungerar perfekt och alkohol är för mig inte speciellt viktigt så jag har inga problem att avstå. Men alla är ju olika och ingen ska klandras för deras vilja eller vanor.

    Dom förvirrar mammor när dom ändrar hela tiden, förbjuder för att sedan ta det tillbaka och det blir en väldig kontrast till vad som tidigare sagts.
    Om fem år så kommer dom rekomendera motsatsen igen. Tåls att vänta och se.

    tycker om din blogg ;)

    Kram Ida

    SvaraRadera
  2. Hej Ida!
    Det är klart det är förvirrande när livsmedelsverket håller på att ändra fram och tillbaka. I alkoholfrågan så är mattematiken enkel när det kommer till om det är skadligt för barnet eller ej, och då syftar jag på hälsoaspekten via mjölken.
    Bröstmjölken tar upp lika mycket alkohol som blodet. Det späs alltså ut i samma utsträckning i mjölken som resten av kroppen. För att mjölken ska komma upp i en promille så måste du supa ordentligt. Så mycket orkar ingen supa och det är fortfarande inte skadligt för barnet, Jag menar givetvis bara hälsoperspektiv! Att supa så mycket med småbarn är fruktansvärd och det hoppas jag verkligen att ingen gör. Men du skulle i princip kunna ligga helt utslagen på akuten men din mjölk är fortfarande inte skadlig för barnet.

    Det som upprör mig är att ansvaret alltid läggs på mammorna. Att en mamma inte ska få ta ett glas vin med en kompis på en uteservering med sitt barn, utan att bli dömd.

    Många förväxlar också graviditet och amning som samma sak. I graviditeten så kommer det mesta rakt in i barnets mage med amning är det helt annorlunda.

    Det är jättebra att du avstår från alkohol när du har småbarn men skulle du känna för att ta en öl någon gång med din man eller en kompis så ha inte dåligt samvete om du ammar samtidigt.

    SvaraRadera